Ako kupiť a ohodnotiť doménu ?

Doménový trh postupne ožíva. Pribúda záujemcov o domény, aj samotných doménových predajov, posledné štúdie dokonca ukazujú, že predajov je toľko čo nákupov :). Ožívate aj vy, a tak sa nazbieralo viacero emailov s veľmi podobným obsahom. “Chcem kúpiť doménu, neviem však ako na to, a hlavne akú má hodnotu, poraď.”

Po nulté – ako na to?  Nie je nič ľahšie ako si nájsť majiteľa domény a napísať mu email. Nemusíte koktať do telefónu, potiť sa pri osobnom stretnutí. Spustite Word, ten opravuje chyby a aj v 13tich rokoch sa môžete zahrať na investora, ktorý danú doménu potrebuje pre developerskú divíziu. Alebo v 50-tich  na chudobných študentov, ktorí v rámci výskumu potrebujú práve túto doménu. Fantázii sa medze nekladú.

Posledný email znel približne nasledovne: chcem kúpiť dvojslovnú doménu, na doméne nebol nikdy žiadny obsah, PR 0 (nula) a vek domény, za ktorý tí šikovnejší z nás stihli dokončiť základnú školu. (Môj nezabudnuteľný spolužiak Peter sa za rovnaký čas prebojoval do 4 triedy.) Pozdravujem ťa Peťo, ale späť k doméne. Žiadosť bola jasná – poraď mi koľko mám za doménu zaplatiť.

Poprvé – nie je nič ťažšie ako určiť cenu tak jedinečnej veci ako je doména, a ešte za niekoho iného. Je to ako ohodnotiť jedinečné umelecké dielo. Nemáte s čím porovnávať. Osobne nástrojom na ohodnotenie domény neverím o nič viac ako slovenským politikom. Prečo ? Väčšinou sa jedná o databázu slov, ktorým je priradená hodnota. Príklad: Slovo doména – 1000 eur, slovo svet 50 eur, jedná sa o dvojslovnú doménu, teda vydelíme tromi. Pripočítaj ranky to je 80, vynásob návštevnosťou x10, vekom x2 a nezabudni na potenciál, ten má každá doména :). A rovnicu na výpočet ceny domény si môžeš nechať patentovať. Ale to je asi tak všetko na čo bude dobrá.

Po druhé – matematika. Pre mňa osobne doména z úvodného príkladu nemá hodnotu ani renew, a úprimne sa čudujem, že ju bol niekto ochotný tak dlho platiť. Ak však situáciu otočíme, je jasné, že majiteľ má jasnú motiváciu, prečo doménu platil x rokov, aj keď na nej nie je žiadny obsah. Ak chceme ponuku v tomto prípade vyjadriť čisto matematicky, musí to byť minimálne (počet rokov x renew) + odstupné za ktoré je majiteľ ochotný doménu pustiť. Opäť matematika, ktorá môže, ale nemusí fungovať.

Po tretie – skúsenosti. Nedávno som počul o nasledovnej, jednoduchej stratégii (samého by ma samozrejme nikdy nenapadlo, to na nevinného majiteľa domény skúšať) : Určím si sumu, ktorú som ochotný za doménu zaplatiť a majiteľovi navrhnem polovicu. Ak predajca súhlasí – mám doménu za polovičnú cenu, ktorú som bol ochotný investovať. Ak nie, ponúknem dvojnásobok (čiže sumu ktorú som v skutočnosti ochotný zaplatiť), s tým že mu samozrejme jasne ozrejmím, že mám o doménu skutočne veľký záujem a preto som ochotný zaplatiť až dvojnásobok pôvodnej ponuky, ale toto je moja posledná ponuka! Samozrejme záleží na predajcovi, ten má posledné slovo. Ja som počul, že sa táto taktika osvedčila :).

Tip na záver: Často sa stáva, že má majiteľ domény veľké oči a ponuku odmietne. Počkajte pár dní a svoju ponuku len mierne modifikujte. Verte, že tým nič nestratíte.

Ako kupujete domény vy ? Podľa čoho určujete cenu ? Vítaný je každý názor v diskusii.

4 thoughts on “Ako kupiť a ohodnotiť doménu ?

  1. Mna by skor zaujimalo, kde predavat, respektive komu ponukat TM domeny?

    Videl som v nich velky potencial a teraz sa bojim tam nieco budovat, pretoze by mi ich mohol majitel ochrannej znamky zobrat.

    Oplati sa takuto domenu ponuknut prave majitelovi ochrannej znamky alebo ju vyskusat niekde predat?

    Inak clanok je naozaj pekny, paci sa mi hlavne ten treti bod – sikovny marketing.

  2. nuž to je pohľad “odborníka” lenže je tu mnoho ob. ľudí a tý keď chcú aj keď s tvojho hľadiska nemá domča hodnotu oni kúpia aj bez nejakých štatistík a recenzii. Príklad (penziondenisa.sk) ked to niekto chce penzion tak pomenovať tak domenu chce a hotovo žiadne ….. omáčky. A keď ma dotyčný prachy tak tá domena zrazu bude č.1 vo vyhladavaní a návštevnosti – dôležitý je obsah a povedomie … market….atď. Tak je to aj zo stránkami odborník povie že to je šuvich ale stránka zarába prachy a to je podstatne kdešto odborne spravená a krásna stránka neprináša bubačiky obsah, obsah, obsah…market, marke, market

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>