Ako na PR články ?

V poslednom čase sa PR článkami roztrhlo vrece. Čítam množstvo inzerátov, ktoré ponúkajú napísanie  pr článku, otázky kde ho následne zverejniť, najlepšie zadarmo, aké je to najsprávnejšie množstvo PR článkov …

Prevádzkujeme web kde je možné uverejniť PR článok aj zadarmo, prípadne si ho nechať napísať profíkom. Za ten čas som schvaľovať a kontroloval do 200 najrôznejších článkov, preto už (trochu) viem posúdiť ich klady a zápory. Samozrejme väčšina z nich bola vložená amatérmi a nie copywritermi zadarmo, niektoré sú však aj prácou nášho človeka.

Pozrime sa na typický článok, ktorý pribudol zadarmo. Väčšinou je to okopírovaný odstavec (v lepšom prípade celá strana textu) z webu na ktorý odkazuje. Autor dal tú prácu a vymenoval klady danej stránky. Slová ktoré  považuje za atraktívne odkazujú na index materskej stránky. Týchto odkazov v jednom článku býva nezriedka aj viac ako 10. Takýto text, ktorý autor považuje za PR článok je následne vložený na všetky podobné dostupné služby. A že ich nie je málo. Aký je výsledný efekt daného článku ? Z pohľadu priamej reklamy zrejme nulový, prípadne veľmi sa blížiaci nule. Málokto chodí na weby s PR článkami si prečítať “hot news”, to si nebudeme nahovárať :). Takisto je nepravdepodobné že by bežný zákazník zadal do vyhľadávača “pr článok oprava ústredného kúrenia”. To sa zrejme zhodneme.  Z hľadiska SEO (nie som expert, preto to berte ako môj odpozorovaný názor, prípadne ma kľudne doplňte/opravte v diskusii) je váha tohto článku zrejme veľmi podobná. Google zaindexuje prvý nájdený článok (ak bol okopírovaný z webu na ktorý odkazuje, tak už s veľkou pravdepodobnosťou je indexovaný) a zvyšných 271 rovnakých článkov považuje za duplicitu a jednoducho ich ignoruje. Odkazy z ignorovaných stránok majú akú hodnotu ?

Ako písať pr články správne ?

Odpoveď je jednoduchšia ako by sa zdalo. Robte to poriadne a s rozumom. Ak nemám “básnické črevo”, tak investujem pár desiatok eur do služby, alebo copywritera ktorý napíše Vás PR článok správne. Ak neviem kresliť, tak sa predsa nepustím do loga firemného webu.  Ak si na však to trúfam sám, začnem určite osnovou. Dôležité je si uvedomiť čo chcem článkom povedať ? Chcem upozorniť na nový eshop, službu, alebo len akciovú cenu ? A komu bude určený ?

Túto základnú myšlienku musí vyjadrovať už nadpis. Ideálne ak je súčasne aj pútavý, to máme hneď body naviac. Pokračujeme klasickým textom, ktorý musí byť prispôsobený celkovému záujmu, a hlavne čitateľom, ktorým bude určený. Pozor nepíšte PR článok o všetkých aktivitách naraz. Uverejnite jeden o svojom novom eshope, druhý o akciových predvianočných cenách, tretí napríklad o doprave zadarmo pri nákupe nad xx eur. Ak to všetko spojíte dokopy, bude to neprehľadný a dlho nestráviteľný guláš. Chcete predsa vzbudiť záujem u zákazníka, preto (dúfam) ten článok píšete. Takisto venujte pozornosť tomu, aby ste zákazníka posielali priamo k tovaru/službe ktorý opisujete v pr článku. Ak bude článok o plynovom kotle, ktorý súčasne aj perie a žehlí, tak preboha neposielajte zákazníka na index! Než by mal ten kotol opäť hľadať, aj stratí chuť nakupovať.

Článok máme napísaný a čo teraz s ním, keď ho nemôžem vložiť do 271 katalógov PR článkov? Ako dám teda o ňom vedieť ? Sú dve základné možnosti. Alebo tých článkov na plynový kotol s práčkou a žehličkou napíšete viac (rozdielných!!), a každý vložíte do Vami vybratého katalógu. Alebo linkujte. Článok sa stáva ďalšou vizitkou Vašej firmy. Preto na neho linkujte, linkujte a ešte raz linkujte. Prečítate si diskusiu o plynových kotloch a namiesto ľahko odhaliteľnej reklamy na Váš web v tvare  www.najlepsiekotle.sk jednoducho linkujte rozumne, spôsobom : tu som videl zaujímavý článok o kotle ktorý … (veď viete čo všetko zvládne). Čitateľ diskusie Vás nebude považovať za predajcu, ktorý tlačí svoj produkt, a získate tak ľahšie jeho dôveru, vzbudíte záujem. Fantázii sa medze nekladú. Ak budete dostatočne dôslední pri linkovaní, po čase sa vyšplhá Váš článok v SERPe vyššie až sa stane ďalšou  významnou na Vás odkazujúcou stránkou (ideálne s dobrou diskusiou). Nie je zriedkavé že firma v obore s vysokou konkurenciou takýmto spôsobom obsadí prvé 2-3 miesta vo vyhľadávači. To je potom poznať aj na predaji, keď sa Vám tam nepletie konkurencia :).

Ideálny PR článok je taký,ktorý vzbudí diskusiu, nasledujú dotazy od čitateľov a samozrejme vyprodukuje aj objednávky.

Na záver malá rada, zhrnutie. Ak sa rozhodnete napísať si PR článok sám, venujete mu čas (nezabúdajte že aj Váš čas sú peniaze). Ak sa rozhodnete najať si copywritera, definujte podstatu – čo s článkom zamýšľate. Zadajte čo najpodrobnejšie inštrukcie, oboznámte ho so zámerom PR článku, komu bude určený, kde ho zverejníte. Ide o Vaše peniaze/čas, ktoré vynakladáte na podporu návštevnosti (predaja) webu. Na to myslite až v prvom rade !

22 thoughts on “Ako na PR články ?

  1. Kusi – súhlasím, ideálne je umiestniť PR článok na špecializovaný blog. Ale koľko je takých u nás ? Za jednoduchšie považujem preto vytiahnuť článok vo vyhľadávači linkovaním.
    Writing – áno, v poslednom čase je to “des a bieda”. To ma aj inšpirovalo k článku.

  2. ja uz ked pridavam svoje clanky alebo tiez clanky mojich klientov ktore napisem – sa vzdy snazim aby mali v prvom rade mali nieco do seba.. co tym myslim? kvalita, dobra struktura a hlavne obsah, aby bol co najlepsi a citatel z neho pochopil o co sa jedna a pripadne mu dal nove informacie, novy napad kde nakupit ak ide o e-shop a podobne…

    eclanky.sk by chcelo trocha pozriet a prekontrolovat … priznam sa, ze som tam vsunul 3. pr clanky na e-shop a podobne, ale vzdy clanok mal obsahovu cast na urovni a o to sa predsa jedna…

    Napriklad tieto clanky som tam pridal:
    http://www.eclanky.sk/strieborne-sperky-modny-doplnok-21-storocia/
    http://www.eclanky.sk/ikabelkysk-tvoja-vyhra-s-modou/
    http://www.eclanky.sk/nadherne-diamantove-sperky-za-extra-nizke-ceny/
    http://www.eclanky.sk/extra-vyber-modnych-doplnkov/
    a ine…

    Ked to porovnam napriklad z inymi clankami:
    http://www.eclanky.sk/bizuteria-ozdobne-predmety/

    je tam vidiet jasny rozdiel..

    ale som taktiez nazoru, ze PR clanky by si mali publikovat hlavne na strankach, aka tema taky web.. ale pozri sa na trh? nemame tolko moznosti ako napriklad .cz a podobne aj ked clanky typu internetove obchody napriklad sperky je mozne vlozit do viacerych weboch o com sa presvedcil mojim e-shopom a klienti si taktiez clanky davali aj inam ako na free serveri.

  3. Tak tak, pekny clanok. Niektori ludia si myslia ze si staci skopirovat texty zo stranky popripade dat si napisat jeden clanok, pridat ho vsade mozne a hura navstevnost stupaj… A potom je to len sama duplicita.

  4. writing.sk: ked si tu uz tak robis reklamu spytam sa teda aj ja nieco. Aky je uzitok z toho tvojho super formulovaneho clanku? Aky je ROI? Je uplne jedno aky kvalitny clanok je, kazdemu je jasne ze je to tam len za ucelom odkazov, ten tvoj clanok som videl asi 50x na vsetkych moznych serveroch, tak sa spytam ci si myslis ze ma v skutocnosti nejaky realny vyznam, asi nie. Priama navstevnost >10, seo- 0 bodov.

  5. writingsk >>> jsi totálně mimo, opravdu si myslíš že mě zajímá článek “máme xyz druhů šperků, jsme levní, nakupte u nás” na 3NS? to je pro mě mnohem zajímavější (informačně přínosnější) ten druhý článek, který srovnává bižuterii a pravé šperky

    mlčeti zlato, že jo?

  6. reklama je reklama,, keby robim informacne clanky ktore by som uz publikoval priamo v internetovom obchode tam by mohli byt clanky typu: Prave sperky a bizuteria a ine.

    Spravil som clanok – pridal na ostatne stranky, avsak ak ma klient zaujem pre kazdy iny portal clanok spravim ako si povie.. taktiez na free servery sa vlozi ten isty clanok ale ak ide o vacsi magazin a chce tam klient iny novy clanok, spravim tak

  7. Musím souhlasit s autorem článku. Také provozuji PR článkový web a vidím strašné rozdíly v kvalitě těch textů. Nemá žádnou cenu napsat 1 PR článek a ten potom rozhodit na 20 agregátorů PR článků, které mají návštěvnost v řádu pár desítek lidí denně. Z hlediska SEO je to taky k ničemu. Prostě pořád platí a platit bude i nadále že obsah je král. Pokud bude kvalitní a hlavně unikátní obsah, tak nebude potřeba honit pozice ve výsledcích vyhledávání ani zpětnými odkazy ani rádoby PR články. Jenomže tahle doba je ještě hodně daleko.

  8. Takže aby to malo úžitok z hľadiska SEO, napísať jeden kvalitný PR článok a ten vložiť iba do jedného webu s PR článkami? A prípadne na tento článok linkovať, napr. cez mojelinky.sk a podobne? Prípadne ako si vybrať ten správny web kde uverejním svoj článok.

  9. xman – áno, za predpokladu že ten článok dostatočne nalinkuješ (dostatočne v tomto prípade záleží od konkurencie v danej oblasti). Vyber si zabehnutý web, zbytok zrejme neovplyvníš

  10. Tiež som copywriter-amatér, a možno moje články nespĺňajú všetky vyššie spomenuté podmienky, ale nikdy neuverejním 1 PR článok na viac blogov. Verte alebo nie, dobrý napísaný článok (ako ho popísal aj buben) má váhu a webu určite pomôže, problém je, že časom tieto linky z článkov “zapadnú prachom”, a preto ich treba písať neustále. A súhlasím aj s tým, že počet českých stránok, kde sa dajú uverejniť PR články, je neporovnateľne vyšší ako tých slovenských…asi preto, že celkovo je SEO a copywriting na SVK ešte v plienkach, v Čechách to už aj chodiť začalo:D

  11. Musím uznať profesionalitu a zároveň poďakovať autorovi článku za veľmi kvalitný a inšpirujúci prínos, ktorým ma obohatil opäť o noví inšpirácie.

    Pevne verím, že takých článkov bude z jeho strany pribúdať.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>