Ďalší krok v boji s duplicitou

Včera (12.2. 2009) vyšli na blogoch popredných vyhľadávačov zaujímavé správy. Google, Yahoo! aj Live, zaviedli novú meta značku, ktorá má za úlohu “ošetriť” väčšinu duplicity v adresách. Ide o veľmi zaujímavý krok vpred, no v naších končinách sa tento problém doposiaľ moc neriešil, preto zhruba načrtnem, čo sa vlastne snažia riešiť :) .

Tak teda. Originálne správy od google, yahoo! a Live (microsoft). Ako som už v úvode spomenul, len mizivé % webmasterov si je vedomých, že ich stránky majú rovnaký obsah na rôznych adresách. Príklad:

http://svetdomen.sk
http://www.svetdomen.sk
http://www.svetdomen.sk/index.php
http://svetdomen.sk/default.apsx

a mohol by som pokračovať ďalej, čo je však stále len zlomok duplicity, ktorou sú poväčšinou postihnuté eshopy a iné veľké portály, s (aj) dynamickými adresami. Opäť príklad:

http://www.eshop.com/products?trackingid=feed
http://www.eshop.com/products?sessionid=hgjkeor2
http://www.eshop.com/products?printable=yes&trackingid=footer

Dôsledok takejto duplicity môže byť taký, že namiesto relevantného výsledku vyhľadávania sa zobrazí iná, menej kvalitná verzia a tá originálna, môže skončiť napríklad v supplemental indexe. Môže sa to stať napríklad vtedy, keď budú odkazy na túto neželanú verziu adresy. Supplemental index je však len jeden možný dôsledok, ďalším je napríklad strata váhy alebo aj pageranku (resp. rozloženie medzi kópie), atď. Doteraz sa tieto veci riešili cez 301 redirect, čo bolo ale dosť pracné a niekedy až moc zložité.

Teraz sa však lídri na trhu vyhľadávania rozhodli vypustiť tag , resp. . Po vložení medzi tagy (teda ako klasický meta tag), sa chová skoro ako spomenuté 301 presmerovanie a prenáša všetku silu a ranky.  Je to však len nápoveda pre robotov a spolu s ďalšími vstupmi do algorytmu sa vyhodnotí najrelevantnejšia stránka. Dôležitá vec, ktorú treba spomenúť, tento tag funguje len na úrovni domény a jej subdomén. Nesnažte sa s jej pomocou smerovať robotov na iné domény.

Nie je to teda úplné vyriešenie všetkej duplicity v url, ale určite je to veľký krok vpred a dobrý signál, že aj v tomto smere sa pohybuje vývoj vyhľadávacích algorytmov. Možno sa však skôr snažia riešiť ich problémy, ktoré su spojené s množstvom nepotrebných kópií a ich zaradením v indexe vyhľadávačov.

Pre wordpress vyšiel už aj jednoduchý plugin (aj keď podľa mňa je na tom wordpress v tomto smere výborne) a taktiež aj pre drupal a magento.

Vedeli ste, že existuje nejaká duplicita adries? Máte to na vaších web – projektoch ošetrené?

8 thoughts on “Ďalší krok v boji s duplicitou

  1. Pár let zpět měl s tímto Google ve výsledcích vyhledávání velké problémy – nebylo problém narazit na stringy, které obsadila v top 10 jedna stránka – následně vytáhli do boje s penalizací duplicate obsahu ovšem také to nebylo ideální a toto bude další krok k větší optimalizaci a zvýšení “relevantnosti” dotazu. Buď jim pomůžeš a nebo…

  2. Zajímavá zpráva. Myslím že se bude hodně hodit, zvláště u expirovaných domén, kde už původní navigace nefunguje. Zatím jsme to řešil přes cool URL (htacces). Teď bude stačit ten tag. Jdu ho vyzkoušet :)

  3. Tomáš, máš skvelú reklamu na Bokrin.com – predávajú design a ich stránka je asi z roku 1996 a vkus teda nemajú vôbec. A weby čo robili sú pure flashSEOunoptimized 😀

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>