Dražba domén po slovensky

… alebo veľmi škaredý scénar z amerického kasového trháku,  ktorý sa v týchto dňoch začal natáčať práve u nás.

O čo vlastne ide a prečo o tom píšem práve tu ? Film so stámiliónovým rozpočtom, z ktorého ešte pred nakrútením unikol scenár a dostal sa do rúk práve nám. Takže máme možnosť nazrieť “pod pokličku”.

Hlavný hrdina, nazvime ho “Mitch” je členom komisie, ktorá dohliada na firmu spravujúcu domény v istom európskom miništátiku. Preskočíme opis pokojného veľkomesta, politickej situácie, úplne nepodstatné detaily z firmy a osobného života Mitcha, a prejdime priamo k zápletke.

Jedného idylického rána uprostred veľkomesta spomenutého európskeho miništátu, keď Mitch raňajkuje obľúbené toasty a s arašidovým maslom (ako každý správny hrdina) a zapíja to džúsom z 5 litrovej bandasky, sa nič netušiac dozvie, že “jeho” firma sa rozhodne nenápadne využiť neprehľadnej situácie a prevziať kontrolu nad expirovanými doménami. A to takým spôsobom, že ich rovno začne dražiť. Nič na tom, že firma je poverená len správou domén, a nemá právo si ich privlastňovať, alebo s nimi kupčiť. Veď predsa výťažok z dražby pôjde na podporu internetovej komunity. A to dokonca až vo výške 5%.

Mitch prekvapený, doslova šokovaný touto správou, nasadá do svojho rodinného SUV a uháňa čo mu dopravné predpisy dovolia do svojej firmy, aby preveril vzniknutú situáciu. Počas cesty sa mu stavajú do cesty štrajkujúci registrátori a firmy zabezpečujúce backorder. Mitch je ohrozovaný zo všetkých strán, avšak poradí s každou situáciou, highligtom tejto scény je naháňačka v električke natáčaná v Sade Janka Kráľa.

Mitch uniká zo spárov presily, a za pomoci krásnej Sofie prepláva Dunaj. V pivnici rodinného hotela pomenovanom po tejto riečke si utrieďuje myšlienky. Postupne sa dozvedá, že jeho firma zašla tak ďaleko, že všetky náklady spojené s dražbou a overovaním užívateľov chce preniesť na registrátorov. Prichádzajú detaily o vytvorení API, fakturácii, administratíve tak, aby aj bežný užívateľ mohol prispieť do dražby a pomôcť tak internetovej komunite. Mitch premýšľa, hlavou mu víria myšlienky. Veď predsa návrhom bolo “zníženie byrokracie a elektronická registrácia”, alebo nie ?! Navyše prostriedky, ktoré takto ušetrí firma, predsa investuje do nového systému!

Mitch nazbiera potrebné sily a vyráža opäť do ulíc, aby sa konečne dostal do svojej firmy. Opäť mu osud (a scénarista) prihráva do cesty krásnu Sofiu, avšak ukazuje sa, že krásna dáma je registrátorkou, a to ich vzťah môže nenávratne naštrbiť. Nasleduje dlhá emailová komunikácia (čítaj rozhovor), v ktorom si obe strany vyjasňujú svoje pozície. Mitch háji záujmy svojho živiteľa,  neochvejne sa snaží argumentovať tým, ako dražba posunie celý systém vpred, ako z neho budú profitovať malí užívatelia, ktorí nemajú dostatočne rýchlych robotov na odchyt. Ako sa systém očistí od “špekulantov”. Sofia naopak trvá na tom, že teraz majú všetci registrátori rovnaké predpoklady, že zákazník si môže odchyt zabezpečiť u viacerých firiem a tým posilniť svoju šancu na odchyt. Vysvetľuje Mitch-ovi ako je celé jeho zmýšlanie chybné, upozorňuje ho na možné riziká s neúhradou vydražených domén a chystá sa obrátiť na právnikov.

Ich rozhovor prerušuje útok registrátorov, ktorí ich vystopovali. Mitch a Sofia sa musia rozdeliť, no dohodnú sa na schôdzke, kde Sofia prinesie (čítaj pošle emailom) vyjadrenia registrátorov a Mitch sľubuje, že sa ním budú skutočne zaoberať!

Tu je scenár roztrhutý. Pravda, treba priznať že sme ho nezískali ľahko. Ten američan bol síce opitý, ale držal ho skutočne pevne.  Čo je podstatné – záver by sme si však mohli domyslieť. Prípadne ešte lepšie, ak sa Vám príbeh páčil – skúste vytvoriť vlastný!

(Samozrejme, že všetky spomenuté mená, firmy, obrázky a súvislosti sú čisto náhodné a článok je čistým poblúznením autora, spôsobeným nedostatkom kofeínu a spánku).

6 thoughts on “Dražba domén po slovensky

  1. Kric si kolko chces nic tym nezmenis.
    Treba to posunut niekomu kto tu ma slovo.

    Napriklad Rastislav Turek, ked naposledy krical on tak vyvolal vsetky tie zmeny, ktore mali byt pozitivne ale nejako sa to pokazilo skor nez to zacalo :)

  2. Výborný článok! Pobavil, a zároveň ukázal pravdu slovenského internetu. Na jednej strane sú aukcie fajn, čo sa týka možnosti získania peňazí, z ktorých by sa dali povedzme znížiť ceny domén, ale 5% je fakt málo…

  3. Veľmi pekný článok. Škoda ,že malo ľudí sa dozvie podstatu veci.
    Neviem či som hoden hodnotiť či sú správne kroky poroty a SK-nicu.
    Náš portál zabezpečuje tiež backorder, takže moje hodnotenie ich počínania by bolo určite ovplyvnene.
    Skor by som sa pozrel do budúcnosti:

    -i tak dosť predražené domény sa pomocou aukcie dostanú do extrémnych výšok. Dnes si za pomoci Backorderov dokážete odchytiť doménu za 30 € +- . Pri aukcii sa ceny vyšplhajú do maximálnych výšok za doménu. Čiže 300 € a viac za kvalitnú doménu nebude nič nevídane. Ceny sa v poslednej dobe znížili (nepatrne) aby vzápätí vystrelili na aukcii.

    -odbúranie Backorderov(a ich robotov) uvolni nápor na SK-nic. Ale čo si za to zabezpečia? Backorder je služba, ktorú si človek zaplatí ,keď doménu ozaj chce. Číže Backorder ma 90% pravdepodobnosť, že doména bude uhradená. Bohužiaľ to nerieši neplatičov a predlzovacov domén. Ti nám tu pravdepodobne zostanú a budú aj naďalej “neplatiť” svoje domény. Číže neplatiči pôjdu do Aukcie aj bez peňazí.

    -poďme sa pozrieť na sľub “dáme 5% na podporu internetovej komunity”
    Nie som si istý čí tato stanova bola zapísaná do pravidiel SK-nicu az pri narýchlo spísanej zmluve v roku 2006 ,alebo už pri začiatkoch SK-nicu v r. 2004 (vtedy este EuroWeb Slovakia a.s.)
    Otázka znie: Kam poputovalo 5% doterajšieho zisku na financovanie projektov v zaujme Internetovej komunity ? Čo nám dokázal vylepšiť SK-nic na internetovej komunite za premrštené ceny oveľa vyššie ako v susedných Čechách? Pokiaľ mam správny prehľad tak je tu iba jeden web ludialudom. Dokonca i ten bol spravený až po poukázaní prstom Rastislav Turka.
    Čo myslite, čo z aukcie pôjde na dobro internetovej komunity, keď za tie roky dokázali spraviť iba toto aj to by asi nikto neurobil nebiť pána Turka ?

    -posledná vec komisia
    V komisii ma zastúpenie každá strana.
    -Marek Hrkeľ za poskytovateľov internetových služieb
    -Registrátori :Michal Hrabovec za registrátorov domén (spolumajiteľ firmy Anasoft APR)
    -Filip Hanker za používateľov internetu
    -ministerstvo financií(predseda Ján Hochmann, podpredseda Peter Bíro)
    -Sk-nic (Miroslav Strečanský, Juraj Ondriš)

    No neviem ako funguje vyberanie ľudí do komisie, ale zaujímalo by ma ako sa tam dostal pán Hrabovec za registrátorov, keďže Anasof ma zaregistrovaných 144 domén a neponúka žiadne doménové služby. (v čaše vymenovania do komisie)
    Môže mat spojenie ich na rýchlo upletený portál ludialudom na ktorom Anasoft a SK-nic spolupracovali?

    Ako registrátora ma zaujíma. Zaujímal sa o nás pán Hrabovec? Zisťoval situáciu medzi registrátormi? Bohužiaľ to že nás zastupuje v komisii som si o ňom precital akurát na webe. A to je všetko. Nič žiadne návrhy, nápady a pripomienky.

    No asi som Vás unudil s wall of text a moje pripomienky neboli také pútavé ako autora článku ,ale toto je skôr konštatovanie, keďže sme ako “registrátori” nemali žiadnu šancu sa vyjadriť…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>