Prehľad SEO faktorov

Na mnohých blogoch a firemných stránkach sa stretávam s bludmi o optimalizácii pre vyhľadávače, alebo prípadne čítam o nejakých nových zázračných metódach. V tomto článku uvediem základné faktory, ktoré sú dávno potvrdené a overené časom, nič prevratné, no začiatočníkom to môže len pomôcť.

Základom každej optimalizácie je správny výber kľúčových slov, tzv. keywords (ďalej len kw). Od toho sa odvíja ďalšia práca s webom, či uz pri tvorbe jeho štruktúry, obsahu alebo samotnej optimalizácie. Keď máme vhodne vybraté kw môžeme si ukázať onpage faktory ( faktory na webe).

Onpage Faktory:

1. kw v title tagu – najdôležitejšou vecou je používanie správne vybratých kw v title. Ten, google a iné vyhľadávače, zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania v SERPe (search engine result page).

2. kw treba používať aj v texte – fulltextové vyhľadávače hľadajú a snoria aj v texte takže používanie kw v samotnom texte webu je veľmi dôležité, inak môže byť obsah uznaný ako nerelevantný a to sa potom odrazí na pozíciach. Od toho teda heslo content is king ( obsah je kráľ). To značí: čím kvalitnejší text máte, tým viac prirodzených odkazov na vás pôjde.

3. používanie h tagov – ešte z čias kedy sa text pomocou

….. takto štruktúroval na nadpisy, odseky atď. Určite sa stále oplatí používať aspoň h1 pre nadpis článku, teda niečo ako title.

4. kw v doméne – nie je to najdôležitejší faktor pre seo, ale určite pomôže a bude zvýraznený aj v serp ak ide o často hľadané slovo.

5. cool url – alebo tiež statické adresy, prakticky na seo nemajú význam, vyhľadávače si poradia aj s dynamickými adresami, ale pre CTR je vždy lepšie keď sú dané výrazy zvýraznené.

6. použitie kw v altoch pre obrázky – či skôr samotné používanie alt-u pre obrázky. Keďže google je stroj, nevidí obrázky ako my, vidí iba zdrojový kód, preto, aby vedel čo za obrázok to je, treba mu napovedať alternatívnym textom pripojeným k obrázku.

7. zvýraznenie textu a prelinkovanie – každá webstránka by mala byť prelinkovaná na svoje ďalšie podstránky, najlepšie opäť cez kw. Ích zvýraznením pomocou , či , im len pomôžeme.

8. používanie meta značiek

9. sitemapa – aj keď sitemapa taktiež nie je moc dôležitá, pomáha pri indexácii veľkých a rozsiahlých webov s mnohými podstránkami (fóra, blogy, eshopy,…). Samotný seznam tiež odporučil sitemapu používať.

10. množstvo obsahu, podstránok a frekvencia pribúdania nového obsahu – čím viac obsahu tvoríte tým častejšie vás boti navštevujú a indexujú váš obsah, podmienkou je originálny obsah.

Poradie nie je exaktné, je to len zoznam.

Offpage Faktory:

1. prichádzajúce odkazy – veľmi záleží na počte, relevancii stránky a na anchor texte, cez ktorý je odkazované.

2. hľadanosť výrazu – ako som hore písal je dôležité dobre zvoliť kw, ktoré sa bude používať na webe. Tým sa da odhadnúť aká veľká bude návštevnosť podľa momentálnych trendov hľadanosti.

3. vek domény a webu – google verí oveľa viacej starším webom, s nejakými odkazmi a obsahom ako novovytvoreným webom. Podľa toho sa k nim aj chová.

4. pagerank – dávno stratil svoj význam akéhosi indikátora kvality, no stále sa da používať ako prvotná pomôcka pri výbere “lepších webov”(rozumej viac odkazov naň).

7. trust rank – trust rank sa získava odkazovaním na kvalitné a dôveryhodné stránky, teda nie porno, warez a iné podvodné weby. Skrátka znamená presne to, čo v preklade do slovenčiny.

Tak, toľko zhruba k tým top faktorom pre lepšie pozície vo vyhľadávaní. Dodržiavaním týchto zásad v normálnom množstve vaším webom nijako neublíži. Stále je tu však veľké množstvo menších faktorov, ktoré tiež urobia svoje, niečo ako puzzle. Nestačí zložiť pár kúskov, treba sa snažiť obsiahnúť všetky časti, pre celkový obraz. Tak námatkovo spomeniem ešte odkazovanie na málo kvalitné weby, málo aktualizovaný obsah, častá nedostupnosť webu, podobný obsah ako niekde inde, duplicitné meta značky, predaj odkazov (len ten odhalený), pomalé načívanie webu, TLD, náhly nárast odkazov s vysokým PR, manuálny zásah do autority webu a kopec ďalších vecí.

Toto nie su ani zďaleka všetky veci, ktoré treba brať do úvahy pri optimalizácii, ale žiaden kúzelník neprezradí všetky svoje triky. seo je ťažšie ako sa môže zdať.

5 thoughts on “Prehľad SEO faktorov

  1. rozlozenie a struktura webu zalezi na kazdom jednom pripade. Neda sa povedat pre vsetky univerzalne ze to ma byt tak a tak. Velkost nadpisov nehra ziadnu ulohu kludne mozes dat aj font 50, nepomoze to. Tieto otazky sa tykaju skor pouzitelnosti webu ako nejakeho seo vplyvu.

  2. No tak aby som upresnil zopar detajlov.
    1)
    “čím kvalitnejší text máte, tým viac prirodzených odkazov na vás pôjde.” – To nie je pravda a plati to plati len v niektorych pripadoch (hlavne spravodajstvo). Malo by byt napisane skor “cim kvalitnejsi obsah….” (text, obrazky, informacna hodnota, pridana hodnota, …). Text je len jeden z faktorov.

    2) 5. cool url – Dolezite su aj pre to, ze je mozne do nich pridat kw, co prida k relevancii a tym padom vyssiemu umiestneniu v SERP-e.

    3) 2. hľadanosť výrazu – Podla hladanosti sa tazko da odhanut aka bude velka navstevnost na webe… Treba este zvazit konkurenciu. Aj keby malo slovo hladanost 300 000 vyhladavani / mesiac, moze sa stat ze na toto slovo nikto nepride, pretoze je obrovska konkurencia… Takze je to skor Hladanost/Konkurencia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>