SEO, druhý a tretí pohľad

Na každom blogu, kde sa píše o SEO, vidíme tie isté frázy. seo je search blablabla optimization, áno, áno, to všetci vieme. Ja sa pokúsim v tomto článku pozrieť na optimalizáciu z viacerých pohľadov, nielen z toho známeho.

Pohľad seo konzultanta

Teda pohľad na seo z môjho pohľadu. Môj názor je samozrejme jasný a vyhradený. seo je a bude (potrebné). Nie je to žiadna bublina, je to forma marketingu ako každá iná. Niekto vrazí 5000 do adwords a získa 1000 vstupov a 2 objednávky, iný ich použije na optimalizáciu a zvýši si tak návštevnosť a získa 2 objednávky. Kde je rozdiel? Rozdiel je v tom, že pri seo sú výdavky nárazové, ale výsledky dlhodobé, samozrejme treba sa trochu “starať” aj o tie. Ak sa udržíte na popredných miestach máte vyhraté, je potom zbytočné platiť si adwords.

Vidím však v tomto obore dva problémy. Prvý je ponuka nekvalitných služieb, alebo zlá implementácia rád od konzultantov. Tak či tak, výsledok je mizerný a klient zanevrie na podobné služby, uchýli sa k suchej reklame kúpenej “na tvrdo” niekde na webe, kde sú permanentné výdavky a rozpačité výsledky. Nie je nad to, keď si zákazník nájde to čo hľadá sám, no a je jasné, že väčšina hľadá cez vyhľadávače. A o tom to celé je, byť videný.

Druhý problém z môjho pohľadu je ten, že u nás je internet stále v plienkach. Podnikatelia sa len pomaly presúvajú z kamenných predajní do eshopov. Nechajú si spraviť shop za pár tisíc a je hotovo. Hmm, nikto však nekupuje. Skúsim zagoogliť, ako tento problém riešia ostatní. Aha etarget, adwords, no som ochotný do toho dať maximalne 5000, nech vidím či sa to oplatí. Tak nejak to podľa vlastnej skúsenosti funguje. Je to priame nahánanie zákazníkov, čo sa ale nemusí nutne oplácať. Nezriedka sa stane, že výdavky na ppc sú väčšie ako zárobky. Prečo teda neskúsiť aj druhý spôsob? Nech si zakazníci nájdu sami vás a ku všetkému zadarmo. Tak to aj reálne funguje, jediný zádrhel v tomto príbehu je ten, že o SEO vie len máľo ľudí a ešte menej chce tieto neisté služby aj využiť. Myslím ale, že spokojní zákazníci tieto peniaze neľutujú, svedčí o tom aj ich opakované využívanie seo služieb.

Zákazník, laik

V poslednom príklade som už v podstate uviedol aj laický pohľad na seo. Teda je to buď neznalosť takejto služby, alebo obava pred neistými výsledkami. Vždy sa však dá dohodnúť na čiastočnej garancii výsledkov aj odmene. Ak bude niekto tvrdiť, že garantuje 1. pozíciu, dajte si to do zmluvy ako podmienku.

Pohľad odporcu

Je to len bublina. seo nie je, a nie je ani dôvod za niečo také platiť. seo je len úprava kódu tak, aby bol valídny a sémantický, mal H tagy a peknú štruktúru. Trocha textu s kľúčovými slovami a kopec slov v title. Toto všetko dokáže každý programátor / grafik, tak na čo platiť ešte aj konzultanta? Nečudo, že výsledky sú potom slabé, no vina sa nekladie nesprávnej optimalizácii, ale konkurencii. seo je len výmysel pár podnikavcov, ktorí si účtujú horibilné sumy za nič. Stačí dobrý obsah a google už rozpozná, čo má byť na prvej pozícii. Jedinou ich tvorbou sú MFA weby, ktoré zasierajú internet duplicitným obsahom bez úžitku, za účelom zisku cez ppc ( či počkať, to sú vlastne domaineri (špekulnati s doménami) :) ). Ešte dobre, že google proti ním bojuje a penalizuje predávanie odkazov a zavádza novinky, ktoré sa snažia seo zničiť, alebo aspoň obmedziť na minimum. Keď už byť na prvých pozíciách, radšej si ich zaplatím u gugla.

Z môjho pohľadu beriem a chápem, že niektorým sa nechce platiť za nejaké hókusy-pókusy bez garancie výsledku, na druhej strane ale nechápem ako môže niekto tvrdiť, že seo musí byť už súčasťou tvorby webu. V tejto konkurenčnej dobe sa každý na niečo špecializuje a nikto nemôže obsiahnúť v jednej cene takú kvalitu, akú by mu poskytli špecialisti z každého oboru zvlášť. Pre laika je ale ťažké posúdiť, aké služby daná osoba / firma odvádza. Jediným vodítkom môžu byť referencie, či už priamo na webe, alebo ústne, či poprípade na fórach, blogoch a v diskusiách.

Do ktorej skupiny patríš ty?

One thought on “SEO, druhý a tretí pohľad

  1. dnes nastala chyba vo wordpresse takze vsetky komentare k tomu clanku sa stratili, hlavne je ze blog uz ide. Ak mate chut skuste vase komenty dopisat znovu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>