Zoznam.sk si zvyšuje návštevnosť, nie zrovna kóšer

Nie je tomu tak dávno, keď som písal o sporoch medzi zoznamom (zoznam.sk) a ringierom (cas.sk), dokonca dvakrát. Obaja veľký hráči sa oháňali zákonmi v bitke o doménu bleskovky.sk. Dôvod bol jasný, išlo im o návštevnosť.

Zoznam už vtedy tvrdil, že im rozdelenie nijak neublíži. Deklarovali stále objektívne a hlavne bezbulvárne spravodajstvo. Po čase sa ale ukázalo (nakoniec dalo sa to aj čakať), že bez bulváru to ani nepôjde a rôzne grafy a štúdie návštevnosti dali tomu za pravdu – návštevnosť klesala. Dnes výšla na najlepšom IT magazíne správa, že zoznamáci prišli na ďalší spôsob ako zvýšiť počet návštev na ich webe. Samozrejme, je to spôsob pofidérny až podvodný a nevhodný (či skôr vhodný?) pre spoločnosť takéhoto formátu.

Princíp je jednoduchý ako facka. Všetky neexistujúce domény, ktoré užívateľ napíše najčastejšie omylom do vyhľadávača, sa presmerujú na adresu zoznamu s ponukou vybraných článkov namiesto chybovej hlášky, alebo klasického okna o zle zadanej adrese. V tomto sa plne stotožňujem s názorom dsl v ich článku a odcitujem jeho časť:

Metóda prekladu neexistujúcich domén DNS servermi na platnú IP adresu porušuje viacero internetových štandardov, v prípade použitia bez vedomého dobrovoľného aktivovania užívateľom je považovaná za mimoriadne kontroverznú.

V prípade nasadenia presmerovania neexistujúcich DNS domén u poskytovateľa pripojenia s využitím na podporu vybraných internetových služieb alebo dokonca vlastných služieb ide navyše o porušenie princípu sieťovej neutrality.

Je to len využitie prepojenia medzi Slovak Telekom a Zoznam, s.r.o. Niečo podobné sa už stalo dávnejšie, keď VeriSign, známa to spoločnosť, ktorá spravuje top domény .com a .net, spravila toto isté. Vtedy sa ale po vlne odporu verejnosti stiahla a používanie takýchto praktík ukončila.

Aký je váš názor na takéto praktiky “vedúcich” spoločností? Veď si len spomeňme na nedávnu udalosť okolo domény kultura.sk.

Doplnené: Našiel som už aj vyjadrenia zástupcov popredných portálov na danú tému.

5 thoughts on “Zoznam.sk si zvyšuje návštevnosť, nie zrovna kóšer

  1. Takto modifikovať internet je veľmi neslušné a dva krát by som zvážil, či by som niekedy v budúcnosti chcel využívať takéto služby.

    A čo ma maximálne zaráža je absolútne neférový postoj k vlastným zákazníkom, ktorých takto doslova okráda o ich zaplatené dátové limit. Ako najväčší zlodej sa ticho prikradne aby niekoho okradol. Ľudia, ktorý toto spáchali sa môžu ísť hanbiť do kúta. A ešte k tomu ryžujú na reklame, ktorú majú na prepojených stránkach.

    Veď ani v Číne si nepchajú miesto serióznych chýb ódy na komunistickú stranu.

    Ale v našom maličkom banánistane je možné úplne všetko

  2. Myslim, ze prva sprava k tomu vysla na sme.sk, nie? 😉 Sme deklaruje vydanie clanku 17.12.2008 4:15:35 a dsl.sk az 17.12.2008 6:00:00.

    dsl.sk preverovalo problem “Správanie sme overili pri pripojení z DSL linky Slovak Telekomu 17. decembra o približne 4:00.”, pricom sme.sk ho preverovalo uz 16.12.

    Len na doplnenie :-)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>